lauantai 10. kesäkuuta 2017

Rakkaus on itsekästä! Kaikki on itsekästä!

YHTEINEN HENKI VAI ITSEKÄS RAKKAUS?

Vaikka puhutaan paljon siitä, että olemme yhtä ja henki on meille yhteinen. Vaikka puhutaan paljon siitä, että rakkaus on meissä jokaisessa, eikä kukaan sitä rakkautta omista, niin tarkastellaampa hetki sitä millaiselta se maallinen elämä täällä näyttää, silleen aikuisten oikeasti.

Täällä maailmassa elämä on itsekästä. Kaikki on itsekästä. Jopa rakkaus on itsekästä.
Jos olet lukenut paljon elämäntaito oppaita, henkisen kehityksen kirjoja ja muuta rakkaus "hömppää", ei voi olla huomaamatta, että niissä kaikissa puhutaan vain itsestä joka pitää muuttaa. Jos luen Raamattua niin minun pitää antaa itseni Jeesukselle, jotta minun on päästävä taivaaseen. Jos luen vetovoiman lakia niin kenelle muulle siellä luvataan että saan kaiken mitä haluan? No minulle! Jos luen henkisiä keskusteluja, niin siellä puhutaan vain siitä mitä minun tulee tehdä, jotta elämästä tulisi laadukkaampaa! Kaikki jooga, zazen, meditaatio, kasvisruoka, ja muut kurssit ovat vain minua varten, oman mieleni ja kehon muuttamista varten. Urheilu, ruoka ja muut oppaat on kirjoitettu sille ihmiselle, joka ei ole tyytyväinen siihen mitä on. Läsnäolon voimakin on vain sinua ja minua varten. Se on minälle.



MINUN MAAILMANI

Kun synnymme ja kasvamme, alkaa meille syntymään "minäkuva". Minulle annetaan nimi ja näin alkaa identiteetti syntymään. Alkaa elämästä selviytyminen; Minulla on nimi, minulla on syntymäaika, minulla on leluja, minulla on äiti ja minulla on isä, minulla on kavereita, minulla on kokemuksia, minulla on kivaa, minulla on tylsää, minulla ei ole mitään tekemistä, minulla alkaa koulu, minulla menee huonosti koulussa, minulla menee hyvin koulussa, minulla on nälkä, minua väsyttää, minä olen kiusattu, minä masennun, minä olen suosittu, minulla on rahaa, minä vedän ekan kännin, minä olen paras, minä olen onneton, minä menee armeijaan, minä kuuntelen musiikkia, minä asun yksin, minä olen yksinäinen, minä seurustelen, minä petyn elämään, minä olen työtön, minä olen työelämässä, minä käyn kaupassa, minua petetään, minä perustan perheen, minä saan lapsen, minä saan lapsia, minulla on rahaa, minulla on paljon rahaa, minulla on tyhjyys, minulla on ammatti, minulla on hyvä työpaikka, minulla on kaunis vaimo, minulla on komea ja rikas mies, minä olen poliitikassa, minulla on tyhjä olo, minusta tulee alkoholisti, minä urheilen, minä selviydyin, minä valaistun, minä tulin uskoon, minä kehityn henkisesti, minä olen henkinen ihminen, minä olen hyvä ihminen, minä olen parempi ihminen kuin ihminen joka ei ole henkinen, minä etsin itseäni, minulla on facebook sivu, minä haluan jotakin muuta, minä osaan rakastaa, minä tiedän mitä rakkaus on, minulla on mielenrauha, nyt minulla ei ole mielenrauha, minulla on horoskooppi, minä löydän henkisen polun, minä murskaan minun egoni, minä menen minun guruni luokse, minä tiedän, minä olen viisas, minua kunnioitetaan, minä haluan olla esillä, minä haluan että minut huomataan, minä haluan enemmän löytää minun Jumalaani, minä olen rakastunut, minulla on sielunkumppani, minun lemmikkieläimeni, minun ystäväni kuoli, minulla on vaikeeta, minulla on ihanaa, minä liityn minun ryhmiini, minulla on jengi, minulla on elämä, minulla on ongelmia, minä olen terve, minulta hajosi hammas, minä haluan seksiä, minä en halua seksiä, minä haluan terveellistä ruokaa, minä olen niin komea, minulla on pömppö maha, minulla on blogi, minä blogaan, minä haluan hyvän fiiliksen, minä olen flowssa, minä haluan voittaa, minä haluan rahaa, minä en halua antaa rahaa, minä haluan elää yksinkertaisesti, minua väsyttää, minä haluan kehittyä, minulla on kattava levykokoelma, minä haluan matkustella, minulla on kokemuksia, minä haluan rauhaa, minä haluan lukea uusia kirjoja, minä haluan jäätelöä, minulle tuli kakkahätä. Minä kuolen. Mutta sitä ennen....
MINÄ HALUAN TOTUUDEN!



EI OLE SYNTIÄ OLLA ITSEKÄS

Ja niin edespäin. Jos tätä asia tarkastelee mistä suunnasta päin tahansa, niin huomaa että kaikki pyörii oman navan ympärillä, koska kaikki on ihan reilusti itsekästä!
Jopa rakastaminen on itsekästä! Minulla on kokemus rakastamisesta ja minulla on kokemus tulla rakastetuksi. Vain MINÄ kokee tulevansa rakastetuksi ja vain minä rakastaa! Jos annan sinulle rakkautta, odotan vähintäänkin 99% varmuudella saavani siihen vastakaikua, miksi? Koska MINÄ. Tämän takia niin monet rakkaus suhteen kaatuvat, koska koetaan että "se ei antanut minulle enään mitään". Halutaan että joku toinen antaa MINULLE enemmän.

Tässä huomiossani ei ole mikään pahaa tarkoittava pointti. Se on vain asia joka on hyväksi huomioida ennenkuin kuvittelee että MINÄ olen valaistunut tai parempi kuin ennen, tai kuvittelen että olen parempi ihminen vasta sitten kun...
Nykyään kuulee puhuttavan paljon myös MINUN egosta ja SINUN egosta. Kaikki on egoa tai ei sitten mikään. Ego on vain kuvitelma siitä mitä luulen olevani ja haluavani. Ei ole mitään pahaa tai syntistä olla itsekäs. Hyväksy se että olet itsekäs. Olet vain ihmisen muodon ottanut hahmo joka näkee unta elämästä. Täällä kaikki on itsekästä. Jos MINÄ laitan hyväntekeväisyyteen rahaa, niin tunnen itsessäni hyvää oloa. Jos ostan sinulle lahjan, niin MINÄ ostan sen sinulle, toiselle minälle, erilliselle minälle. Minä synnyn, minä elän, minä suren, minä sairastun ja minä kuolen. Jos MINULLE sattuu hyvä säkä, minä saan lottovoiton, mutta minä kuolen jokatapauksessa. 
Mutta vain minä kuolee.

HENKINEN EGO

Materialistisen minä jälkeen rakennamme nätisti itsellemme henkisen egon, henkisen MINÄN. Tätä henkistä egoa varjelemme yhtä paljon kuin omaisuuttamme. Vertailemme sitä muiden egoihin ja odotamme jotain ihmemaailmaa tapahtuvaksi, joka toisi taivaan maan päälle. Kuitenkin käyttäydymme kuin tavalliset ihmiset inhimillisine tunteineen. Olemme yhtä herkkiä räjähtelemään kun osuu arkaan paikkaan. Henkinen ego on se, joka keksi myös kaikki enkelit, voimakivet, maahiset, saatanat, demonit, kuolleet mestarit, eri tasot, eri uskonnot, ennustajat, horoskoopit, tarinat ja uskomukset. Nämä eivät ole pahoja asioita, nämä ovat vain asioita. Joillekin todellisempia kuin toisille. Riippuu minästä.

Minän on jokatapauksessa kuoltava, koska minä ei ole todellinen. Vaikka minä kovin todelliselta tuntuukin. Todellisuuden kautta tarkasteltuna koko minä ressukan tarinaa on helppo ymmärtää, koska on oltava jotain suurempaa minän taustalla. Se on ikuisuus ja täydellisyys. Minä voi parhaimmillaankin olla vain ikuisuudelta tuntuva keskeneräisyys, rikkinäinen "minun sieluni". Minulla on ajan jättämiä jälkiä niin kehossa, mielessä kuin sydämessä. Hyväksy se.



Tarkoitukseni on herätellä, nostaa katsomaan rehellisesti tätä näytelmää. Ei tukahduttaa mitään osaa siitä. Minä en ole koskaan halunnut olla parempi ihminen kuin sinä (kuin ehkä NHL pelissä;-).
Olemme minän luomassa näytelmässä keskeneräisiä, koska ego on luonut maailman jossa ei ole kestoa. Hyväksy se. Hyväksy se, että minä olen epätäydellinen. Ei tähän näytelmään välttämättä tarvita henkistä (egon) kasvamista, se MUUTOS tapahtuu ihan itsestäänkin, koska kaikki on muutoksen alaista täällä. Jos jokin asia on huonosti, yritä muuttaa se, mutta jos se ei muutu, hyväksy se. Jos et kykene hyväksymään, hyväksy sekin. Tämä kaikki on vain minän kaunista ja vähemmän kaunista leikkiä.

PARAS RATKAISU

Paras "henkinen" ratkaisu mitä voi tehdä on katsella tätä MINÄN leikkiä ulkopuolelta yrittämättä tukahduttaa sitä mitenkään. Neutraali katseleminen ja näytelmästä katselemisesta nauttiminen.
Persoonaa ei tarvitse (toki voi ja saa) muuttaa. Meillä jokaisella on omat tapamme, paheemme, ihanuutemme, heikkoutemme, vahvuutemme (mitä minä muissa näen?). Olemme vain ihmisiä. Jos kävelen tien yli, minä en halua jäädä auton alle. Jos minä kyllästyy elämään, niin minä heittää minut kaulakiikkuun. Minä haluaa mielihyvää ja hienoja kokemuksia, minä haluaa alitajuisesti itselleen rankaisua, minä haluaa tuomita ja projisoida. Kaikki tämä siksi, että minä on hämmentynyt oman olemassaolonsa epävarmuudesta. Minällä on muisto siitä, että minä ei ole todellinen ja että todellisuutta ei voi mitenkään kontrolloida. Ikuisuus on aina täydellinen, minä ei.

MARIONETTI NUKKEJA?

Kaiken tämän takia pyrin puhumaan mahdollisimman paljon siitä, kuka tätä näytelmää katsoo...minä? Se sama minä joka on itsekkäästi oman minän lumoissa, vai onko minä takana sittenkin jokin suurempi rakkaus jota MINÄ EI VOI KOSKAAN YMMÄRTÄÄ? Minä ei voi ymmärtää mitään sellaisia jota se ei itse ole. Mitä jos tätä näytelmää ohjaakin jokin muu kuin pieni minä? Jos olemmekin marionetti nukkeja ison teatterin lavalla?
Mitä jos kyseenalaistaa kaiken mitä minä kertoo, ja katsoo sitten mitä jää? 
Suattaapi olla, että kun katselee elämän peliä ulkoapäin, saattaapi jonkun mielestä muuttua tylsäksi, koska ei enää halua juosta kaikien asioiden perässä eikä jaksa etsiä totuutta eri paikoista.

Tämän kaiken kuvitellun ymmärrykseni takia MINÄ tykkään sanoa, että MINÄ en tiedä mitä totuus on, mutta minulla on pienen pieni haju siitä mitä se ei ainakaan ole. 
Siinä on minun polkuni.

T:Minä

 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti