keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Ikuinen olemuksesi

"Heti kun käännät huomiosi pois Itsestäsi kohti kokemusmaailmaa, ja pidät sitä ainoana todellisuutena, alat tuntea olevasi irti elämästä. Erillisyys astuu tajuntaasi. Sitten joku heittää sinulle pelastusrenkaan kertomalla kysymyksen, jonka voit esittää itsellesi: "kuka minä olen?" Jos sivuutat sen ja yrität tyytyä pelkästään älylliseen ymmärrykseen, olet kuollut jo saapuessasi.
Ihmiskunnan psyykeen on juurtunut syvälle käsitys, että olemme erillisiä elämästä; että on erikseen elämä ja me.
"Minulla on hyvä elämä, entä sinulla?"
"Mies parka, hänellä on huono elämä."
Onko tämä totta? Onko olemassa joku, jolla voi "olla elämä"?
Sinä olet elämä!



Kuka tuntee sen ilon
joka ilmenee kun kysymys
"Kuka minä olen?"
esitetään, eikä mitään löydy?



Vapaus on ilmainen, mutta ei halpa.
Itse asiassa, se on korvaamaton.
Se maksaa sinulle
maailmasi, kiintymyksesi,
koko elämäsi- sinut itsesi.
Maksat sen kerta toisensa jälkeen,
kunnes olet menettänyt kaiken mitä "sinä" olit säästänyt.
Vaihdat tämän kaiken
siihen, mitä "sinä" et voi saada
-ikuiseen olemukseesi.




Sama rakkaus, jota tunnet yhtä olentoa kohtaan
voisi ulottua kattamaan koko maailman
eikä se silti kuluisi tyhjiin.

Mooji

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti